ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار بوده و عاملی مهم در فروش محصولات و خدمات بهحساب میآید. شما از طریق ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی میتوانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید.
در این مدل از بازاریابی دیجیتال شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را بصورت هوشمند دریافت کنید، سپس از طریق ابزارهای ایمیل مارکتینگ و سرویسهای ارسال ایمیل انبوه، برای آنها ایمیلهای هدفمند ارسال کنید.
ایمیل مارکتینگ به اصطلاح همانند شمشیر دو لبه است. اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیلهای متوالی و بیارزش میتوانید مشتریان را از دست داده و همچنین به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.
آمار جهانی جذاب در خصوص ایمیل مارکتینگ
- ۵۹% از بازاریاب ها می گویند ایمیل ، بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ با بازگشت سرمایه بالا است.
- به ازای یک دلار هزینه در ایمیل مارکتینگ ، ۴۴ دلار به شما بر می گردد.
- ۷۲% از مردم تمایل دارند پیشنهادات ویژه و تخفیف ها را از طریق ایمیل دریافت کنند.
- ۷۰% از بازاریاب ها می گویند اولین برنامه آتی آنها برای کسب و کارهای B2B افزایش کیفیت در محتوایایمیل مارکتینگ است.
- استفاده از ویدئو در متن ایمیل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نرخ کلیک را افزایش می دهد.
- ۶۴ درصد از مشتریان اصلی، ایمیل خود را از طریق موبایل هایشان چک می کنند.
- ۷۰ درصد از مردم تحت تاثیر ایمیل های تبلیغاتی تصمیم به خرید تلفن همراه می گیرند.
۳ تاثیر ایمیل مارکتینگ در سئو سایت
-
- ایمیلمارکتینگ باعث افزایش ترافیک لحظه ای سایت می شود. با افزایش ترافیک، رتبه سایت و سئو آن بسیار بهتر می شود.
- ایمیل مارکتینگ باعث افزایش اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحات(PA) می شود.
- ایمیل مارکتینگ، میزان تعامل کاربران با سایت و محتواهای سایت را افزایش می دهد. موتور جستجوی گوگل روی تعامل کاربران با سایت بسیار تاکید می کند و برای سایتهایی که میزان تعامل کاربران بالا است، امتیاز ویژه ای قائل می شود.
اهمیت ایمیل مارکتینگ در چیست؟
بازاریابی ایمیلی با هدف قرار دادنِ مشتری بالقوه یا بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته میشود. اغلب با بهکارگیری داده کاوی (Data Mining) میتوان از بازاریابی ایمیلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری استفاده کرد. به طور کلی ایمیل مارکتینگ، فرم تکامل یافته و دیجیتال مارکتینگی شیوه سنتی بازاریابی پُستی است.
بازگشت سرمایه (ROI)
به زبان ساده (Return On Investment) ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ريالی که یک شرکت خرج میکند به جیب آن شرکت باز میگردد. بازگشت سرمایهی ایمیل مارکتینگ را میتوان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سالهای اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است.
ارزان و سریع
ایمیل مارکتینگ به طور قابل توجهی نسبت به روشهای دیگر بازاریابی ارزانتر و سریعتر است. در سادهترین حالتِ ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.
انعطاف پذیری بالا
ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد.شما میتوانید هر نوع محتوایی را شامل: متن، عکس، ویدئو، پادکست، فایل و لینک را ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.
تحلیل رفتار گیرنده ایمیل
با پیشرفت تکنولوژی، فراهم کنندگان سرویسهای ایمیل (ESPs) به راحتی میتوانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرندهی ایمیل به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمانها و شرکتهایی که در حجم بالا Email Marketing انجام میدهند میتوانند با خرید این سرویسها از رفتار حجم کثیری از مصرفکنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند
هدفگیری هدفمند مشتری
بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدفگیری شده و حتی پیامهای شخصیسازی شده برای افراد مختلف بفرستند. به عنوان مثال اگر خانمی از یک برند پوشاک در گذشته خرید کرده باشد، بازاریاب با توجه به اینکه از علاقه آن خانم به آن برند پوشاک مطلع است، میتواند یک ایمیل حاوی بن خرید برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانالهای بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعهای ارائه میکنند که درصد بالایی از آنها، هیچ علاقهای به محصول پیشنهادی ندارند.
بستر آزمایش محتوا
از ایمیل مارکتینگ میتوان به عنوان یک روش مقرونبهصرفه برای تست محتواهای مختلف (A/B Testing) استفاده کرد و از دادهی تست شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانالهای دیگر بازاریابی بهره برد.
ضرورت ایمیل
برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است این حقیقت را در ذهن شما نمایان نمیسازد که حتی در همین لحظه هم به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد! مردم حتی در شلوغترین روزها که وقت سر زدن به شبکههای اجتماعی خود را هم ندارند ایمیل خود را چک میکنند، پس میتوان گفت ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکههای اجتماعی هم میتواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحیح!
ارتباط موضوعی
قابلیت Opt-In کردن ایمیل (کاربران با مشترک شدن یا Subscribe در یک سرویس انتخاب میکنند که روی موضوعات مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند) به بازاریابان ایمیلی این امکان را داده است که پیغام مرتبط، شخصیسازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع بفرستند.
نکات مهم در هنگام اجرای ایمیل مارکتینگ
ابتدا یک سیستم ایمیل مارکتینگ معتبر و حرفه ای انتخاب کنید. سیستم میلرلایت، ابزار خوبی برای ارسال ایمیل است و داخل ایران نیز پشتیبانی دارد. با کمک میلرلایت شما می توانید صفحه لندینگ پیج سایت خود را به صورت رایگان بسازید. هم چنین این سیستم به شما اجازه می دهد که برای هزار نفر از کاربرانتان، به صورت رایگان ایمیل بفرستید.
انتخاب صحیح کلید واژه ها
از کلیدواژه های تخصصی کسب و کار خود در متن ایمیل استفاده کنید. تا ایمیل شما در صندوق اصلی (Inbox) قرار می گیرد. هم چنین با این کار، گوگل یا یاهو متوجه می شود که این ایمیلها کاربردی هستند و کاربران از محتوای آنها استقبال می کنند.
انتخاب صحیح از تصاویر
بهتر است بیش از اندازه از تصاویر در ایمیل خود استفاده نکنید. استفاده از عکس، ممکن است باعث اسپم شدن ایمیل شما شود. همچنین بعضی مواقع، عکسهای داخل ایمیل شما باز نمی شود و کاربر بخشی از محتوای ایمیل شما را از دست می دهد.
طراحی ریسپانسیو
ایمیل خود را به گونه ای طراحی کنید که در موبایل، تبلت و لپ تاپ نیز باز شود. به این موضوع، طراحی ریسپانسیو گفته می شود. طراحی ریسپانسیو یا طراحی واکنش گرا، یکی از عوامل موفقیت در ایمیل مارکتینگ است؛ زیرا بسیاری از افراد، ایمیل خود را با گوشی موبایلشان چک می کنند. وقتی ایمیل خود را به صورت واکنش گرا طراحی می کنید، ایمیل شما در دستگاه های دیگر مانند موبایل و تبلت نیز به خوبی نمایش داده می شود و عناصر آن به هم نمیریزد.
استفاده از دکمه های جذاب
داخل ایمیل خود، از دکمه های جذاب و Call to Action مناسب برای جذب مخاطب استفاده کنید. با این کار، نرخ کلیک (CTR) تبلیغات شما افزایش مییابد.
ایجاد صفحه لندینگ هدفمند
برای افزایش مخاطبان هدفمند لیست های ایمیل خود میتوانید صفحه لندینگ پیج (صفحه فرود)مناسبی ایجاد کرده و جعبه اشتراک در خبرنامه ایمیلی خود را در آن قرار دهید. برای تسریع در افزایش مخاطبان میتوانید برای صفحه لندینگ پیج خبرنامه تان از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید.
معرفی بهترین ابزارهای رایگان ایمیل مارکتینگ
MailChimp
میل چیمپ یکی از ابزارهای محبوب برای مدیریت کمپینهای ایمیل مارکتینگ از جمله خبرنامه است. این ابزار بازاریابی ایمیلی رایگان به بازاریابان ایمیل این امکان را میدهد تا بالای ۲۰۰۰ مخاطب را ذخیره کنند و هر ماه به اندازه ۱۴٫۰۰۰ ایمیل ارسال کنند. بنابراین به کمپین بازاریابی ایمیلی درست و بینقص، ارسال ایمیل، ارتباط با خوانندگان، و جمع آوری آمارها کمک میکند. میلچیمپ دارای لیست گستردهای از ویژگیها از جمله جستجوگر موضوع، ردیاب تعاملات ایمیلی و سازنده لیست مخاطبان میباشد.
Cakemail
اگر مطمئن نیستید چگونه کمپینهای بازریابی شما میگذرد، کیکمیل همه چیزی که شما نیاز دارید. کار با آن ساده است ـ فقط یک قالب طراحی سفارشی را انتخاب کنید، پیام را بدان اضافه کنید و ایمیلها را به مخاطبان خود ارسال کنید. ویژگیهای متعدد آن مانند از بین برنده اسپم، تقسیم کردن تست A/B و با داشتن ابزارهای آنالیز کمپین به شما کمک میکند تا کمپین خود را به طور مؤثر مدیریت کنید.
Mailjet
میلجت ابزاری است که با اپلیکیشن یا برنامه شما برای ارسال ایمیلها ادغام میشود و نیز دارای یک سرویس ایمیل تراکنشی است. میلجت مانند میل چیمپ و کیکمیل دارای یک رابط برای ایجاد و بهینهسازی ایمیلهاست. همچنین یک سرور SMTP (پروتکلی برای ارسال و انتقال ایمیل) و مجموعهای از APIهای REST را برای ادغامسازی خود با اپلیکیشن شما یا اجرای خود در سیستم اتوماسیون شما فراهم میکند.
AWeber
AWeber به کسب و کارهای کوچک برای ایجاد و افزودن مخاطبان کمک میکند. همچنین این ابزار کمک میکند تا با مشترکین در زمان مناسب ارتباط و تعامل برقرار کنید. با این ابزار میتوانید مخاطبان را وارد کنید، ایمیلها را ایجاد کنید، پیشنویس ایمیلها را قبل از ارسال ببینید و آن را به مشترکین خود ارسال کنید. علاوه بر این، Aweber ویژگیهای بیشتری مانند پاسخ دهنده خودکار، گزینههای تقسیمبندی، گزارشها و ادغامهای مختلف را برای کمک به شما ارائه میکند.
Vertical Response
اگر دوست ندارید با HTML کار کنید، جادوگر ایمیل Vertical Response میتواند ایمیلهایی برای شما ایجاد کند. رابط ساده و مشخص آن به طراحی و ارسال ایمیل به مخاطبین شما کمک میکند. شما حتی میتوانید کمپینها را با Salesforce برای پروژههای ایمیل مارکتینگ پیشرفته ادغام کنید. همچنین آمارهای اشتراکگذاری ایمیل و اجتماع را فراهم میکند.
Campayn
اگر نیاز به طراحیهای ایمیل ریسپانسیو فوری دارید، Campayn دسترسی به قالبهای متعدد را فراهم میکند. این ابزار لیست مخاطبین را از هر منبعی از جمله جیمیل و یاهو وارد میکند. Campayn همچنین میتواند ایمیلها را به صورت اتوماتیک ارسال کند و گزینههای به اشتراک گذاری اجتماعی قابل جاسازی را در دسترس قرار دهد. علاوه بر این، میتواند در تجزیه و تحلیل کمک کند تا کمپین شما موفقتر شود.
FreshMail
اگر نیاز به قالبهای ایمیل منحصر به فرد، خلاق و ساده دارید، فرشمیل یک گزینه عالی است. میتوانید از ویرایشگر بصری آن برای ایجاد ایمیل در طرحهای مختلف استفاده کنید. همچنین ابزارهای متعددی مانند پاسخ ایمیل خودکار، بازبینی گر صندوق ورودی (inbox)، تستر A/B و غیره را ارائه میدهد. علاوه بر این، میتوانید موثر بودن دریافتهای ایمیل خود را با استفاده از ردیابی ایمیل در لحظه پیگیری کنید.
Sendicate
اگر باید کمپینهای بازاریابی ایمیلی متعددی را راهاندازی کنید، Sendicate ابزار مناسبی برای شماست. شما با استفاده از آن میتوانید یک سری از ایمیلها را پیشنویس و ارسال یا برنامهریزی کنید، مخاطبین خود را با فیلترهای جستجو بخشبندی کنید و با این ابزار کارهای ایمیل مارکتینگ بیشتری را با سرعت انجام دهید. همچنین این ابزار آمارهای لازم برای بهبود بازاریابی شما را فراهم میکند.
SendinBlue
آیا نیاز به اپلیکیشنی وجود دارد که بتوان هم به طور مستقل و هم بتواند با برنامههای دیگر کار کند؟ SendinBlue یک ابزار عالی برای این کار است. شما میتوانید قالبی را وارد کنید یا خبرنامه خود را طراحی کنید و آن را به مشترکین خود ارسال کنید. علاوه بر این، ابزارهای آن به شما کمک میکند تا مشترکین خود را افزایش داده و بخشبندی کنید و گزارشاتی را با جزئیات آنها برای درک عملکرد خود در دسترس خواهید داشت.
Sendloop
میتوانید ایمیلهای موبایل دوستانه و جذابی را با استفاده از سازنده ایمیل Sendloop ایجاد و سپس ارسال کنید. استفاده از این سرویس بسیار آسان است و خوانندگان بریا دسترسی نیازی به هیچ گونه کمک فنی و یا دانش ندارند. Sendloop وارد کردن ایمیلها و مخاطبین شما را از پلتفرمهای دیگر مانند جیمیل و یاهو آسان میکند. همچنین به شما این امکان را میدهد تا زمانبندی کنید و پیشنمایش ایمیلها را مشاهده کنید و نیز امتیاز اسپم ایمیلی را قبل از ارسال آن ببینید که این امر منجر به نرخ تبدیل بهتر میشود.
Sign-Up.to
اگر نمیخواهید ابزارهای ایمیل مارکتینگ جدید و با ویژگیهای بسیار زیاد را یاد بگیرید، Sign-Up.to یک اپلیکیشن ساده برای شروع کار به صورت سریع و فوری میباشد. این ابزار به صورت سلف سرویس و نیز خدمات ایمیل مارکتینگ مدیریت شده میباشد و در صورتی که منابع کافی برای راه انداختن بازاریابی توسط خودتان را ندارید، یک گزینه عالی است. استفاده از این پلتفرم آسان است و ابزارهایی مانند افزایش مشترکین، ایجاد ایمیلهای ریسپانسیو (پاسخگو)، ارسال آنها و تجزیه و تحلیل کمپینها را ارائه میدهد.
Tinyletter
اگر به دنبال تجربه ایمیل مارکتینگ صریح و ساده هستید، Tinyletter یک ابزار عالی است. اگر شما نیاز به هیچ گزارش یا سایر ویژگیهای پیشرفتهای برای کسب و کار خود ندارید، این ابزار میتواند به شما کمک کند. از این رو، TinyLetter یک ابزار ایمیل مارکتینگ ساده بدون هیچ جنجال و سر و صدایی میباشد.
Scope
Litmus Scope یک ابزار بررسی گر (inspector) است که کدهایی از ایمیل شما را بررسی میکند و به شما کمک میکند تا آنها برای هر پلتفرم برای رسیدن به بهترین نتیجه یا یک عملکرد دلخواه تنظیم کنید تا بتواند هر شخصی با هر وسیلهای از بهترین تجربه لذت ببرد. شما میتوانید پیشنمایش ایمیلهای خود را برای دسکتاپ و پلتفرمهای موبایلی مرور کنید و به اشتراک بگذارید. همچنین میتواند به هر کدام از کد ایمیلها نگاه کنید تا یاد بگیرید که چگونه سایر بازاریابان آن را غیر فعال میکنند.
PutsMail
PutsMail برای ایجاد یک پیشنمایش از ایمیل شما قبل از اینکه به دست مخاطبین شما برسد، مفید است. به عبارت دیگر باید بدانید که چگونه ایمیل شما در صندوق ورودی (inbox) به نمایش در میآید. این ابزار رایگان به شما این امکان را میدهد که تستی عملی از کمپین انجام دهید. شما فقط باید HTML ایمیل، خط موضوع، آدرس گیرنده مورد نظر (تا ۱۰ عدد) را وارد کنید تا یک پیشنمایش کاملا عملی از کمپینهای خود مشاهده کنید.
Visual Website Optimizer
ابزار Visual Website Optimizer با کمپینهای ایمیل مارکتینگ از پیش طراحی شده کار میکند. این ابزار به شما این امکان را میدهد تا ظاهر بصری ایمیل خود را قبل از ارسال آن به خوانندگان خود تست کنید، هنگامی که شما ایمیلی عالی و باکیفیتی ایجاد کردید، وقت آن است که آن را برای هدف مورد نظر و از قبل تعیین شده خود به کار برید و بررسی کنید چگونه میتوانید آن را بهتر کنید. علاوه بر این، به شما بینشی در مورد خواستهها و پاسخهای مخاطب هدف شما میدهد. همچنین این ابزار به شما انواع مختلفی از ابزارهای تست رایگان و پولی و مطالعات موردی برای بازاریابان را ارائه میدهد.
IsValid.org
ابزار IsValid تستهای آماری انجام شده برای آزمایشات A/B را اتوماتیک میکند. این بدان معناست که کمک میکند تا نتایج آزمایشات A/B کمپینهای شما واضح و یا تشخیص داده شود. این ابزار ساده و خوب را برای متصور ساختن دادههای خود استفاده کنید. به سادگی تعداد هر گروه آزمایشی و تعداد تبدیلها (conversions) را برای هر آنچه که شما به عنوان عمل مورد نظر خود انتخاب کردید، وارد کنید و sValid در صورتی که آماده تصمیمگیری برای تست و بهبود درصد دقیق باشید، به شما خواهد گفت. شما میتوانید از آن برای اندازهگیری نتایج آزمایش A/B کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید. این ابزار کمک میکند تا نتایج تست کمپینهای بازاریابی خود را بسنجید، کمیت آنها را تعیین کنید و توصیف کنید.
Social Media Share Link Generator
Social Media Share Link Generator یک ابزار عالی و کوچک برای ایجاد لینکهایی جهت به اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی است. انتخاب این ابزار باارزش است به این دلیل که شبکههای اجتماعی و تلاشهای ایمیل را با هم ترکیب کرده و به شما کمک میکند تا اشتراکهای شبکه اجتماعی به طور مستقیم از کمپینهای ایمیل مارکتینگ شما هدایت شود. این ابزار رایگان URLهایی را ایجاد میکند که میتوانید در ایمیل مارکتینگ خود جاسازی و قرار دهید.
HTML Formatter
این HTML Formatter رایگان یک ابزار عالی برای فرمت کد ایمیل شماست. HTML Formatter فاصلهها و تبهایی را بین تگهای محتوا نگه میدارد. همچنین به شما این امکان را میدهد تا سطح کنگرهای برای فرمتبندی (قالببندی) HTML انتخاب کنید و باعث خوانایی کد شما میشود.
HTML Validator
HTML Validator ابزاری با استفاده آسان برای اعتبار سنجی کد ایمیل شماست. این ابزار انواع مختلفی از مشکلات در کد شما از جمله از دست رفتن تگها، IDهای تکراری، ویژگیهای نامعتبر و غیره را گزارش میدهد. شما باید کد خود را اعتبارسنجی یا تأیید کنید زیرا کد نامعتبر ممکن است ایرادات و نواقصی را در مرورگرها مانند تجربه بد برای خوانندگانتان ایجاد کند.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد.